تبلیغات

علائم ظهور

روایاتى كه در مورد حوادث قبل از ظهور و علائم ظهور رسیده بسیار و متنوع است‏برخى از این روایات جو اجتماعات و بویژه وضع جوامع اسلامى را پیش از ظهور تشریح مى‏كند و برخى دیگر حوادثى را كه نزدیك به ظهور واقع مى‏شوند شرح مى‏دهد و برخى هم بروز امورى عجیب را بیان مى‏نماید.

بررسى همه این روایات با پیچیدگیها و رمزهایى كه در برخى وجود دارد بعهده كتابهاى مفصل است و علاقمندان مى‏توانند به كتابها و متونى كه این روایات را نقل كرده‏اند مراجعه نمایند ما در این مقال چند علامت راكه روشنتر و به درك نزدیكترند ذكر مى‏كنیم:

الف - روایاتى كه جو قبل از ظهور را مشخص مى‏سازد.

1 - شیوع ظلم و جور و فسق و گناه و بى دینى در سراسر جهان و در جوامع اسلامى: در بسیارى از روایات كه پیشوایان قیام مبارك امام زمان (علیه السلام) را نویئد داده‏اند به این كه قیام آن گرامى در وقتى است كه ظلم و جور جهان را فرا گرفته باشد نیز تصریح فرموده‏اند و در پاره‏اى از روایات هم یاد آورى كرده‏اند كه پیش از ظهور امام قائم علیه السلام و بویژه نزدیك به ظهور او حتى در جوامع اسلامى فسق و فجور و انواع گناهان و زشتیها رواج كامل خواهد یافت و از آن جمله به این فجایع اشاره فرموده‏اند:

شراب خورى و خرید و فروش مسكرات آشكارا انجام مى‏شد ربا خوارى رواج مى‏یابد زنا و اعمال شنیع دیگر متداول و شایع و آشكار مى‏گردد قساوت تقلب نفاق رشوه خوارى ریا كارى بدعت غیبت و سخن‏چینى بسیار است‏بى‏عفتى و بى‏حیایى و ظلم و ستم عمومى خواهد بود و زنان بى‏حجاب و با لباسهاى زننده در اجتماع آشكار مى‏شوند مردان به زنان و زنان به مردان در لباس و آرایش شبیه مى‏شوند امر به معروف و نهى ازمنكر ترك مى‏گردد و مؤمنان خوار و بى‏مقدار و محزون بوده و توانایى جلوگیرى از گناهان و زشتیها را نخواهند داشت كفر و الحاد و بى دینى رواج یافته ن به اسلام و قرآن عمل نمى‏شود فرزندان نسبت‏به پدران و مادران آزار و بى‏حرمتى روا داشته و كوچكتر احترام بزرگتر را رعایت نمى‏كند و بزرگتر به كوچكتر ترحم نمى‏نماید و صله رحم مراعات نمى‏شود خمس و زكات پرداخت نمى‏شود و یا به مصرف صحیح خود نمى سرد بیگانگان و كافران و اهل باطل بر مسلمان چیره مى‏شوند و مسلمانان با خود باختگى در همه امور و در لباس و گفتار و كردار از آنان تقلید و پیروى مى‏كنند و حدود الهى تعلطیل مى‏شود و ...

و بسیارى فجایع دیگر كه با عبارات گوناگون در روایات پیشوایان ما ذكر شده است و همه مردم اوج این فجایع را در قرن اخیر و بویژه در رژیم طاغوت شاهد بوده‏اند و انقلاب اسلامى ملت مسلمان ایران كه امید است مقدمه قیام مبارك امام زمان علیه السلام باشد در واقع قیام علیه همین فجایع بود و براى نجات ملت از فسق و گناه و بى دینى كه به دست‏بى دینان سرسپرده داخلى و به پشتیبانى استعمار خارجى همه‏گیر و روز افزون شده بود و اثرات شوم آن در همه شئون مسلمانان دیدیده مى‏شد صورت گرفت و سپاس خداى را كه به بسیارى از این نارواها در كشور اسلامى ایران پایان داده شد اما همه مى‏دانیم كه در جهان و در سایر كشورهاى اسلامى این جنایات و زشتیها هنوز ادامه دارد.

ب - حوادث پیش از ظهور

2 و 3 ((خروج سفیانى)) و ((فرو رفتن سپاه سفیانى به زمین)):

از علاماتى كه پیشوایان معصوم ما بر آن بسیار تاكید كرده و صریح و روشن بیان فرموده‏اند خروج سفیانى است ((سفیانى)) طبق پاره‏اى از روایات مردى اموى و از نسل یزید بن معاویة بنى ابى سفیان و از پلیدترین مردم است نامش ((عثمان بن عنبسه)) است و با خاندان نبوت و امامت و شیعیان دشمنى ویژه‏اى دارد سرخ چهره و كبود چشم و آبله رو و بدمنظر و ستمگر و خیانتكار است در شام (سابق كه مشتمل بر دمشق و فلسطین و اردن و حمص و قنسرین است) قیام و به سرعت پنچ شهر را تصرف مى‏كند و با سپاهى بزرگ به سوى كوفه در عراق مى‏آید و در شهرهاى عراق و یویژه نجف و كوفه جنایات بزرگى مرتكب مى‏شود و سپاهى دیگر به مدینه در عربستان مى‏فرستد سپاه سفیانى در مدینه به قتل و غارت مى‏پردازند و از آنجا به سوى مكه مى‏روند و سپاه سفیانى در بیابانى میان مدینه و مكه به فرمان خداى متعال به زمین فرو مى‏روند آنگاه امام قائم (علیه السلام) پس از جریاناتى از مكه به مدینه و از مدینه به سوى عراق و كوفه مى‏آید و سفیانى از عراق به شام و دمشق فرار مى‏كند و امام سپاهى را به تعقیب او روانه مى‏فرماید كه سرانجام او را در بیت المقدس هلاك كرده و سرش را جدا مى سازد. (1)

4 - ((خروج سید حسنى))

بنابر روایات ائمه علیهم السلام سید حسنى مردى از بزرگان شیعیان است كه در ایران و از ناحیه ((دیلم و قزوین)) (كوهستانهاى شمالى قزوین كه یك قسمت آن دیلمان نام دارد) خروج و قیام مى‏كند. مردى خداجو و بزرگوار است كه ادعاى امامت و مهدویت نمى‏كند و فقط مردم را به اسلام و روش ائمه معومین (علیه السلام) دعوت مى‏نماید و كارش بالا مى‏گیرد و پیروان بسیار پیدا مى كند و از محل خود تا كوفه را از ظلم و جور و فسق و فجور پاك مى‏سازد و مطاع و رئیس است و مانند سلطان عادلى حكومت مى‏كند و هنگامى كه با سپاهیان و یاران خود در كوفه است‏به او خبر مى‏دهند كه امام قائم (علیه السلام) با یاران و پیروان خود به نواحى كوفه آمده است‏سید حسنى با لشكریان خود با امام علیه السلام ملاقات مى‏كند امام صادق علیه السلام فرموده‏اند: كه سید حسنى امام را مى‏شناسد اما براى انكه به یاران و پیروان خود امامت و فضایل امام را ثابت كند آشنائى خود را آشكار نمى‏سازد و از امام مى‏خواهد كه دلائل امامت و مواریثى كه از پیامبران نزد اوست ارائه دهد و امام علیه السلام ارائه مى‏فرماید و معجزاتى آشكار مى‏فرماید و سید حسنى با امام بیعت مى‏كند و پیروان او نیز با امام بیعت مى‏كنند بجز گروهى حدود چهار هزار نفر كه نمى‏پذیرند و به امام (ع) نسبت‏سحر و جادوگرى مى‏دهند و امام (علیه السلام) پس از سه روز موعظه و نصیحت چون نمى‏پذیرند و ایمان نمى‏آورند دستور قتل آنان را صادر مى‏فرماید و همه آنان به فرمان امام كشته مى‏شوند. (2)

5 - نداى آسمانى

یكى دیگر از علامات مشهور، نداى آسمانى است و آن چنان است كه پس از ظهور امام غائب در مكه بانگى بسیار مهیب و رسا از آسمان شنیده مى‏شود كه امام را با اسم و رسم و نسب به همگان معرفى مى‏كند و این ندا از آیات الهى است در این ندا به مردم توصیه مى‏شود كه با امام بیعت كنید تا دایت‏یابید و مخالفت‏حكم او را ننمایید كه گمراه مى‏شوید (3) .

و نداى دیگرى قبل از ظهور صورت مى‏گیرد كه براى تثبیت‏حقانیت‏حضرت على (علیه السلام) و شیعیان او خواهد بود. (4) .

6 - ((نزول عیسى مسیح (ع) و اقتداى او به حضرت مهدى (علیه السلام))):

در پاره‏اى از روایات نزول عیسى مسیح (علیه السلام) از آسمان و اقتداى او در نماز به حضرت مهدى علیه السلام جزو امورى كه همراه ظهور آن حضرت صورت مى‏گیرد ذكر شده است رسول گرامى اسلام صلى الله علیه و آله به دختر خویش فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: (و منا و الله الذى لا اله الا هو مهدى هذه الامة الذى یصلى خلفه عیسى بن مریم)) (5) (و به خدائى كه پروردگارى جز او نیست‏سوگند كه مهدى این امت از ما است همان كه عیسى بن مریم پست‏سر او نماز مى‏خواند).

علائم و نشانه‏هاى دیگرى نیز در كتابها جمع‏آورى شده‏است اما آیا این علائم همه واقع مى‏شوند یا ممكن است در آنها تغییراتى بوجود آید موضوعى است كه در جاى خود بررسى و مقرر شده و فرموده‏اند علائم بر دو قسم است‏حتمى و غیر حتمى و آنچه حتمى است واقع مى‏شود.

در پاره‏اى روایات فرموده‏اند حتى حتمیات هم ممكن است تغییر یابد و آنچه تغییر پذیر نیست چیزهایى است كه خداى متعال وعده فرموده و خداوند خلف وعده نمى‏فرماید ((ان الله لا یخلف المیعاد)) (6)

بدیهى است روایاتى كه محتومات را نیز قابل تغییر مى‏داند حالت انتظار را در جامعه شیعه قوى‏تر مى‏سازد تا همیشه منتظر باشند و خود را آماده سازند زیرا ممكن است علائم واقع نشده باشد و در عین حال آنحضرت ظهور نماید.


1) منتهى الامال زندگى امام دوازدهم ص 102 - 103 اثبات الهداة ج 7 ص 398 و 417 غیبت نعمانى باب 14 در علامات ظهور از ص 247 - 283 غیبت طوسى علامات ظهور از ص 265 - 280 روضه كافى ص 310 حدیث 483 بحار ج 52 ص 186 و 237 - 239 و دیگر صفحات باب علامات ظهور از ص 181 الى 278 كفایة الموحدین ج 2 ص 841 - 842.

2) منتهى الامال زندگى امام دوازدهم ص 104 - 103 بحار ج 53 ص 15 - 16 كفایة الموحدین ج 2 ص 842 - 843.

3) منتهى الامال زندگى امام دوازدهم ص 102، غیبت‏شیخ طوسى ص 274، اثبات الهداة ج 7 ص 424، غیبت نعمانى ص 257، حدیث 14 و 15 و نیز در دیگر روایات باب 14 این كتاب كفایة الموحدین ج 2 ص 740 روضه كافى ص 209 - 210 حدیث 255 و ص 310 حدیث 483 بحار الانوار ج 52 در بسیارى رویات صفحات 181 - 278.

4) اثبات الهداة ج 7 ص 399

5) اثبات الهداة ج 7 ص 14

6) اثبات الهداة ج 7 ص 431.

پیشواى دوازدهم صفحه 82
موسسه در راه حق